Nadwrażliwość zębów – jak radzić sobie z ciągłym bólem?

Nadwrażliwość zębów powstaje w wyniku odsłonięcia zębiny, czyli tkanki znajdującej się bezpośrednio pod szkliwem. Jeśli bariera szkliwna nie jest kompletna, wpływa to na wzmożone odczuwanie bodźców, czyli nagły, przeszywający ból w reakcji na zimno czy ciepło. Aby pozbyć się tych dolegliwości, konieczne jest odpowiednie leczenie.

Objawy nadwrażliwości zębów

Nadwrażliwość zębów objawia się nagłym, ostrym bólem w reakcji na różnego rodzaju bodźce:

• termiczne – zimne i gorące picie czy jedzenie, chłodne powietrze wdychane ustami,
  • chemiczne – kwaśne napoje i pokarmy,
  • osmotyczne – bardzo słodkie lub słone przekąski i napoje,
  • mechaniczne – dotknięcie zęba narzędziem (np. podczas zakładania uzupełnień protetycznych), szczoteczką lub w czasie przeżuwania pokarmów.

Ból spowodowany nadwrażliwością zębów może charakteryzować się różnym natężeniem.

Co powoduje nadwrażliwość zębów?

W wyniku wytarcia twardych tkanek lub recesji dziąsłowych dochodzi do odsłonięcia zębiny, co może powodować nadwrażliwość zębów. Do utraty objętości korony prowadzą następujące czynniki:

• obniżenie pH, czyli zakwaszenie środowiska jamy ustnej, np. po spożyciu soków owocowych, cytrusów, napojów gazowanych lub powstające na skutek refluksu żołądkowo-przełykowego czy zaburzeń odżywiania;
  • niewłaściwy sposób szczotkowania zębów – stosowanie niewłaściwej techniki lub szczoteczki;
  • nieprawidłowy kontakt zębów łuków przeciwstawnych (szczęki i żuchwy);
  • bruksizm, czyli zgrzytanie lub zaciskanie zębów.

Co na nadwrażliwe zęby – leczenie nadwrażliwości

Nadwrażliwość zębów nie ustępuje samoistnie, należy podjąć stosowne leczenie w gabinecie dentystycznym. Do najczęstszych metod leczenia nadwrażliwości zaliczamy:

• leczenie odtwórcze – rekonstrukcja twardych tkanek zęba,
  • chirurgiczne pokrycie recesji – powiększenie wysokości i grubości dziąsła,
  • zmiana sposobu szczotkowania zębów – stosowanie szczoteczek z miękkim lub średnio twardym włosiem oraz odpowiedniej techniki,
  • używanie zaleconych przez higienistkę past, płukanek i innych preparatów stomatologicznych, pomagających w znoszeniu nadwrażliwości,
  • zabezpieczanie zębów przed zgrzytaniem i zaciskaniem (szyny relaksacyjne),
  • leczenie wad zgryzu,
  • zmianę diety – ograniczenie kwaśnych i słodkich pokarmów.

Efekty leczenia nadwrażliwości zębów

Problemy z nadwrażliwością zębów to dość częsta, uciążliwa przypadłość. Stomatologia dostarcza narzędzi do skutecznego ich usunięcia. Bywa, że wystarczająca okazuje się już zmiana diety i nawyków higienicznych.

Efektem leczenia jest przede wszystkim poprawa komfortu życia pacjenta. Może on na nowo cieszyć się bezbolesnym spożywaniem posiłków, przekąsek i piciem napojów o różnej temperaturze. Znika strach przed nagłym, ostrym bólem.