Leczenie bruksizmu

Medycyna estetyczna

Jak leczyć bruksizm?

Sposoby na zgrzytanie zębami

Bruksizm to dolegliwość polegająca na niekontrolowanym zaciskaniu zębów i zgrzytaniu nimi. Najczęściej objawia się patologicznym starciem zębów, bólami głowy, szyi i karku, zaburzeniami stawu skroniowo – żuchwowego, czy też szumami usznymi. Pacjent może nie mieć świadomości skąd biorą się te dolegliwości, gdyż zgrzytanie zębami często odbywa się w trakcie snu. Zdarza się, że o problemie informuje chorego jego partner, którego budzą w nocy niepokojące odgłosy. Dolegliwości nie należy bagatelizować. W naszej klinice prowadzimy skuteczne leczenie bruksizmu.

Co to jest bruksizm?

Bruksizm to jedna z bardziej szkodliwych parafunkcji narządu żucia – nieświadome i niekontrolowane zgrzytanie zębów i mocne ich zaciskanie. Dolegliwość należy leczyć, ponieważ powoduje ona poważne zaburzenia i daleko idące konsekwencje zdrowotne. Ilość osób zgłaszających się na leczenie zgrzytania zębów rośnie wraz ze wzrostem tempa życia. Główną przyczyną tej parafunkcji jest bowiem przewlekły stres i napięcie. Bruksizm występuje zazwyczaj między 16-45 rokiem życia i, co ciekawe, częściej dotyka kobiet niż mężczyzn.

Przyczyny i objawy zgrzytania zębami

Życie w przewlekłym stresie zawsze odbija się na zdrowiu. U osób dorosłych bruksizm jest wysyłanym przez nasz organizm sygnałem przemęczenia i potrzeby rozładowania napięcia. Z bruksizmem zmagają się także dzieci. W przypadku małych pacjentów przyczyną problemu jest najczęściej owsica lub inne rodzaje zakażeń, objawiających się świądem różnych części ciała, np. ospa lub alergie.

Objawy bruksizmu:

• patologiczne starcie zębów, ich pękanie,
  • ukruszenia szkliwa,
  • nadwrażliwość zębów,
  • trzaski oraz przeskakiwanie w stawie skroniowo-żuchwowym, np. przy szerokim otwieraniu ust,
  • bolesność w okolicy stawów skroniowo-żuchwowych,
  • ograniczona ruchomość żuchwy,
  • zaburzenie toru odwodzenia żuchwy przy szerokim otwieraniu lub zamykaniu ust,
  • przerost mięśni żwaczy, prowadzące do efektu tzw. „twarzy kwadratowej”,
  • bóle głowy, szyi i barków,
  • szumy uszne i ból w uszach.

Metody leczenia bruksizmu

Formy leczenia bruksizmu zależą od rozpoznania przyczyn wystąpienia tej parafunkcji. W naszej klinice leczenie zgrzytania zębami wykonujemy z wykorzystaniem różnych metod.

Iniekcja preparatu, który czasowo blokuje przewodnictwo nerwowo-mięśniowe – zabieg polega na osłabieniu napięcia mięśni żwaczy, efektem czego jest złagodzenie objawów choroby.

Lekarz wprowadza odpowiednio dobraną ilość preparatu w mięsień żwacz. W miejscu podania substancji pacjent może jedynie chwilowo odczuć lekkie ukłucie i delikatne rozpieranie. Rekonwalescencja jest niepotrzebna, gdyż tego rodzaju leczenie nie pozostawia żadnych śladów, za wyjątkiem małego zaczerwienienia, które ustępuje już po około godzinie. Efekt utrzymuje się przez około 6 – 8 miesięcy. Czas ten pozwala na osłabienie aktywności mięśni żwaczy oraz zmniejszenie ich objętości.

Szyna relaksacyjna – to spersonalizowana nakładka na zęby. Pacjent zakłada ją na noc, aby zapobiec zgrzytaniu i zaciskaniu zębów przez sen. Zadaniem szyny jest ograniczenie parafunkcji i zabezpieczenie zębów przed dalszym ścieraniem.

Psychoterapia – jeśli zaburzenia wywołane są życiowym napięciem, stresem lub stanami depresyjnymi, leczenie bruksizmu łączymy także z wizytami pacjenta u psychologa. Taka terapia pomaga w zmianie stylu życia, rozładowaniu stresu, zrozumieniu jego przyczyn oraz pozwala nauczyć się nowych reakcji na problemy.

Farmakoterapia – stosowana jako jeden z etapów leczenia. Lekarz może zalecić przyjmowanie leków uspokajających, przeciwzapalnych lub zmniejszających napięcie mięśni.

Fizjoterapia – stosowanie technik relaksacyjnych w celu rozluźnienia mięśni. Fizjoterapeuta wykonuje terapie manualne, ale także wskazuje pacjentowi, jak samemu ćwiczyć w domu.

Letnie wybielanie

Zabieg pełnej higienizacji i laserowego wybielania zębów w jednym pakiecie - oto nasza recepta na zdrowy i śnieżnobiały uśmiech latem!