Wszczepienie implantu zębowego — na czym polega i jak wygląda zabieg?

Dociekliwość pacjentów za każdym razem cieszy tak samo. Nas lekarzy szczególnie napawa optymizmem, gdyż naszym obowiązkiem jest nie tylko leczyć, ale również zadbać o świadomość zdrowotną pacjentów.

W ten oto sposób narodził się pomysł na ten artykuł. Z ciekawości pacjentów. Jak mawiała Dorothy Parker – „Na ciekawość nie ma lekarstwa”. Dlatego należy ją zaspokoić. Wiemy, że wśród pacjentów i czytelników są osoby, które mają obawy lub z innych powodów powstrzymują się przed podjęciem decyzji o wszczepieniu implantów.

Dlatego dzisiaj podzielimy się z Wami wiedzą o tym, jak wygląda leczenie implantologiczne.

Przypominamy czym jest implant zębowy

Nim przejdziemy do samego zabiegu i opiszemy jego przebieg krok po kroku, warto poświęcić chwilę na przypomnienie, czym właściwie są implanty.

Implant zębowy to gwintowany, metalowy element (standardowo tytanowy), który zastępuje korzenie utraconych zębów.

Jego konstrukcja jest niezwykle wytrzymała a także biokompatybilna, co pozwala na trwałe zespolenie się z otaczającą kością (osteointegrację). To sprawia, że implant staje się stabilną bazą dla korony protetycznej.

Jeśli to pierwszy artykuł o implantach, jaki czytasz i szukasz dokładniejszych informacji na ich temat, zajrzyj do artykułu (link do artykułu), w którym szerzej opisujemy, czym jest implant zębowy i jaką rolę pełni.

Zabieg wszczepienia implantu — przygotowanie

Przed przystąpieniem do wszczepienia implantu zębowego, nie można pominąć etapu kwalifikacji do zabiegu, który obejmuje:

1. Wyeliminowanie ognisk próchnicowych, stanu zapalnego przyzębia oraz wszelkich infekcji wewnątrzustnych.
2. Wykonanie badań krwii (min. morfologia, poziom vit. D, CRP, glukoza).
3. Diagnostykę obrazową (CBCT).
4. Ocenę podłoża zaopatrywanej okolicy przez lekarza protetyka i implantologa.

Wszystkie te czynności pozwolą na dokładne zaplanowanie zabiegu. Dzięki badaniom obrazowym implantolog będzie w stanie dobrać odpowiedni rozmiar wszczepu (jego długość, szerokość czy kształt), oraz precyzyjnie go spozycjonować, a także w razie konieczności przeprowadzić zabiegi augmentacji, czyli zwiększenia bazy kostnej.

Natomiast protetyk z góry będzie wiedział, jaki rodzaj odbudowy zastosować na osadzonych implantach.

Przebieg zabiegu wszczepienia implantu zęba

Praktycznie większość zabiegów można podzielić na etapy. W przypadku leczenia implantologicznego wygląda to następująco.

1. Znieczulenie.
2. Przygotowanie łoża.
3. Osadzenie wszczepu.
4. Zaopatrzenie rany po zabiegu.
5. Kontrola radiologiczna.

Zabieg, choć nieprzyjemny, jest bezbolesny — procedura wszczepienia implantu zębowego odbywa się w znieczuleniu miejscowym. Samo wszczepienie nie jest bardziej nieprzyjemne niż leczenie próchnicy. Mogą być odczuwane wibracje, które u niektórych wywołują dyskomfort. Gdy implant jest już osadzony na swoim miejscu, nie pozostaje nic innego, jak tylko kontrola radiologiczna i założenie szwów, które muszą być zdjęte po 7-14 dniach.

Proces gojenia i integracji implantu

Po wszczepieniu implantu następuje okres gojenia. To istotny etap, podczas którego zachodzi integracja wszczepu z otaczającą kością. Na długość tego okresu wpływa wiele składowych dlatego lekarz dopiero po wykonanym zabiegu informuje, ile dokładnie trzeba poczekać z podjęciem dalszych działań.

Po zagojeniu i zintegrowaniu się implantu lekarz przeprowadzi tak zwane jego odsłonięcie czyli założenie śruby gojącej, która wymodeluje otaczające dziąsło tak aby praca protetyczna osadzona na nim wyglądała jak naturalny ząb.

Zalecenia po zabiegu

Tak jak po każdym zabiegu z zakresu chirurgii stomatologicznej, należy podjąć kroki, które pozytywnie wpłyną na proces gojenia i zapewnią szybki powrót do pełni zdrowia. Dlatego mamy dla Was kilka wskazówek:

Unikaj rozgrzewania oraz szczotkowania operowanej okolicy. Bądź delikatny aby nie uszkodzić nitek.

Regularnie przyjmuj przepisane leki. Ich stosowanie zgodnie z zaleceniami pomoże w kontrolowaniu ewentualnego bólu oraz przyspieszy proces regeneracji.

Korzystaj z zimnych okładów w celu zmniejszenia obrzęku i złagodzenia dolegliwości.

Jeśli lekarz zaleci płukanki, stosuj je zgodnie z jego wskazówkami. Płukanki mogą wspomagać utrzymanie higieny w miejscu zabiegu.

Zaplanowana wizyta kontrolna jest istotnym elementem procesu rekonwalescencji. Upewnij się, że stawisz się na nią zgodnie z ustaleniami.

W przypadku wystąpienia niepokojących dolegliwości niezwłocznie skontaktuj się z recepcją kliniki. Wczesna reakcja na ewentualne problemy zmniejszy ryzyko powikłań.