Jak leczyć paradontozę zębów?

Paradontoza jest potoczną nazwą dla zapalenia przyzębia. To druga po próchnicy najczęstsza choroba z obszaru stomatologii. Dotyka ona zarówno ludzi starszych, jak i młodszych, nawet jeszcze przed 30. rokiem życia. Pierwsze fazy choroby zaczynają się łagodnie, jednak nieleczona może prowadzić do powstania braków zębowych. Jak zatem leczyć paradontozę zębów, aby powstrzymać jej rozwój?

Zapalenie przyzębia – objawy

Zapalenie przyzębia rozwija się stopniowo, a jego pierwsze objawy mogą zostać niezauważone lub zbagatelizowane. Pacjenci często uznają je za chwilowe i dopiero pojawienie się kolejnych symptomów choroby, wprawia ich w niepokój.

Co zatem powinno skłonić do konsultacji z lekarzem? Przedstawiamy objawy zapalenia przyzębia od początkowych po najbardziej zaawansowane:

• zaczerwienienie, krwawienie i obrzęk dziąseł, a także ból czy pieczenie oraz nieprzyjemny oddech,
  • widoczne cofanie się linii dziąseł oraz otaczającej tkanki kostnej, co prowadzi do odsłony szyjek zębowych – efektem tego procesu jest duża nadwrażliwość zębów na wysokie lub niskie temperatury spożywanych produktów,
  • rozchwianie, ruchomość zębów – etap zaawansowanego stadium choroby,
  • odsłonięcie korzeni, prowadzące do konieczności usunięcia zębów, a czasami nawet do samoistnego oddzielenia się ich od otaczających tkanek, czyli samoistnego wypadania zębów.

Przyczyny paradontozy

Paradontoza w większości przypadków rozpoczyna się od zaniedbań higieny jamy ustnej. Gromadząca się na zębach płytka nazębna zawiera florę bakteryjną i resztki pokarmu. Jeśli taki osad nie zostanie usunięty, już po kilkudziesięciu godzinach od umycia zębów zaczyna tworzyć się kamień nazębny. Ten początkowo utrzymuje się przy linii dziąseł, następnie jednak wnika w szczelinę między zębem a dziąsłem, podrażniając tkankę miękką. Następuje proces rozwoju zapalenia dziąseł, które stopniowo rozprzestrzenia się na pozostałe tkanki otaczające zęby, zmieniając się w zapalenie przyzębia, znane jako paradontoza.

Innymi czynnikami predysponującymi do rozwoju choroby mogą być:

• czynniki genetyczne,
  • nieprawidłowa technika szczotkowania zębów,
  • wady zgryzu,
  • palenie papierosów,
  • choroby ogólnoustrojowe, immunologiczne i zaburzenia hormonalne,
  • nieprawidłowe i nieprecyzyjnie wykonturowane wypełnienia zębów,
  • niewłaściwe uzupełnienia protetyczne.

Jak leczyć i powstrzymać paradontozę zębów?

Poznanie przyczyn rozwoju choroby ma duży wpływ na to, jak należy zapobiegać paradontozie zębów. Niektóre z wpływających na nią czynników wyeliminować może leczenie ortodontyczne, protetyczne lub zachowawcze.

W sytuacji, gdy powodem powstania zapalenia przyzębia są zaniedbania w higieniczne, leczenie paradontozy będzie rozpoczynało się od wykonania zabiegów profilaktycznych. Higienistka stomatologiczna dokładnie oczyści zęby ze zgromadzonej na nich płytki nazębnej i kamienia przy użyciu piaskarki oraz ultradźwiękowego skalera. Wykona także instruktaż higieny jamy ustnej, wskazując prawidłowe szczoteczki oraz techniki ich używania.

Jeśli nagromadzone złogi doprowadziły do powstania patologicznych kieszonek przyzębnych, czyli szczelin pomiędzy brzegiem dziąsła a zębem, konieczne będzie wykonanie kiretażu. Na początku lekarz oczyści powierzchnię korzenia z kamienia i płytki nazębnej, a następnie usunie z kieszonek zmienione zapalnie tkanki i biofilm bakteryjny. Zabieg prowadzi do ustąpienia stanu zapalnego i regeneracji dziąsła. Jest wykonywany przez periodontologa po uprzednim podaniu pacjentowi znieczulenia miejscowego. Nazywamy go kiretażem zamkniętym.

W przypadku, gdy głębokość kieszonek sięga powyżej 5 mm, wykonujemy tzw. kiretaż otwarty. Jest to zabieg chirurgiczny, który może zapobiec utracie zębów. Kiretaż otwarty polega na odsłonięciu korzenia zęba oraz głębiej umiejscowionych tkanek. Dzięki temu lekarz może precyzyjnie oczyścić przestrzeń poddziąsłową i tym samym spłycić kieszonki przyzębne. Po usunięciu złogów bakteryjnych rana jest zaopatrzona szwami. Zabieg jest bezbolesny, gdyż przed jego rozpoczęciem podajemy znieczulenie miejscowe.

Jeśli u pacjentów doszło do rozchwiania zębów, można wykonać tzw. szynowanie. Zabieg polega na unieruchomieniu zębów łącząc sąsiednie przy pomocy szyny z włókna szklanego, którą mocuje się na językowej lub podniebiennej powierzchni zębów.

Zdarza się, że progresja choroby przyzębia doprowadziła do zniszczenia tkanki kostnej. Periodontologia oferuje w takiej sytuacji m.in. przeszczepy kostne. Efektem zabiegu jest regeneracja kości oraz pozostałych tkanek przyzębia.

Aby zapobiec nawrotowi lub zaostrzeniu choroby, pacjent powinien pamiętać o codziennej higienie jamy ustnej zgodnej z zaleceniami higienistki oraz o zgłaszaniu się na regularne zabieg profilaktyczne w gabinecie stomatologicznym.